دنیای پس از کرونا

دنیای پس از کرونا

دنیای پس از کرونا دنیای متفاوتی خواهد بود و روشهای زندگی ، تجارت و صنعت را در جهان تغییر خواهد داد.

ما در اینجا جمع بندی نظرات کارشناسان مختلف و همچنین تیم مشاوران چتر برند را بطور بسیار خلاصه آورده ایم .

البته قبل از اینکه به اتفاقات بعد از اپیدمی کرونا بپردازیم لازم است که جدول آمار ابتلا به این بیماری و رویکردهای مقابله درکشورهای مختلف را بررسی کنیم .

برای اینکار جدول میزان ابتلا به کرونا را در روز ۱۹ فروردین می بینیم.

آمار مبتلا به کرونا در جهان

همانطور که در جدول دیده می شود میزان ابتلا در دنیا به مرز ۱٫۵ میلیون نزدیک شده و احتمالا فردا از مرز یک نیم میلیون نفر می گذرد .

اول از همه لازم است بدانیم که در دنیا سه رویکرد برای مقابله با شیوع این ویروس مورد اجرا قرار گرفته است .

¨     رویکرد اول : قرنطینه نظامی :

این رویکرد نوعی حکومت نظامی می باشد و افراد به هیچ دلیلی اجازه خروج از خانه را نداشته و تمام وسایل و امور مورد نیاز را درب خانه به آنها تحویل می دهند .

از این روش فقط کشور چین استفاده کرد و توانست در عرض نزدیک به سه ماه ویروس را در شهر ووهان کنترل کند.

قرنطینه نظامی www.umgroup.ir
ایزوله شهری www.umgroup.ir

     به نظر می رسد دراین روش حتی در صورت موثر بودن، کنترل آن حداقل تا اواسط مرداد ماه طول خواهد کشید یعنی زمانی بین ۴ تا ۶ ماه

     تعداد مرگ و میر در این رویکرد نسبت به رویکرد اول ، بالاتر خواهد بود

     هزینه بالاتری نسبت به روش اول خواهد داشت

     علاوه بر آن تقریبا ۶ ماه کل اقتصاد کشورها در خواب خواهد بود که یک نرخ رشد منفی ۳۰ تا ۵۰ درصدی را به کشورها تحمیل خواهد کرد .

ایمنی گله ای یا پاندومی www.umgroup.ir

                – اما متخصصان می گویند سرعت ابتلا در این رویکرد بسیار بالا بوده و سرعتِ به ایمنی جمعی رسیدن بسیار بالاست و بین دو تا سه ماه جامعه به وضعیت عادی خواهد رسید.

      هزینه ها در این روش بسیار پایین است

–     میزان مرگ و میر حدود ۷ الی ۹ درصد میزان افراد مبتلا است که نرخ  بسیار بالایی خواهد بود

      افراد ضعیف و پیر از گردونه حمایتهای دولتی و تامین اجتماعی و سایر هزینه های سلامتی بواسطه مرگ و میر خارج خواهند شد .

      افراد قوی تر باقی خواهند ماند که این باعث ورود ِ سریع به مرحله ی بهبود و رشد اقتصاد خواهد شد.

 

داخل پرانتز : با توجه به صحبتهای اخیر دولت مردان بویژه رئیس جمهور به نظر می رسد در ایران بواسطه نبود سرمایه لازم در کشور روش پاندومی یا ایمنی گله ای انتخاب شده است .

بهر حال آنچه در جدول بالا دیده می شود نشان از آن دارد که شاخص ابتلا نسبت به هر یک میلیون نفر در کشورهایی که رویکرد ایزوله را انتخاب کرده اند تابه حال موفق نبود ه  و نرخ این شاخص در کشورهایی مانند اسپانیا ، ایتالیا سویس ، استرالیا سریعا در حال رشد است بطوریکه فقط در طول ۴ روز این نرخ از ۱۶۰۰ نفر در هر یک میلیون به عدد ۲۲۰۰ تا ۲۹۰۰ نفر رسیده است که این خود حاکی از تردیدهایِ جدی در موفقیت و طول دوره ایمنی جامعه این روش دارد .

آثار اقتصادی دوره پس از کرونا www.umgroup.ir

·         به نظر می رسد در کشورهای اروپایی میزان ابتلا با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است و قرنطینه پلیسی جواب نداده است و احتمالا در هفته آینده اگر میزان شیوع و مرگ و میر در اروپا کاهش پیدا نکند کل کشورهای اروپایی مجبور به تغییر رویکرد در مقابل این ویروس خواهند بود .

·         ویروس کرونا، سیاست ما را به کلی تغییر خواهد داد؛ باعث تقویت دولت و  ناسیونالیسم خواهد شد و در نتیجه مردم به دولت‌های ملی بیشتر تکیه می‌کنند و آنها قدرت بیشتری خواهند گرفت.

·         دولتها تلاش می کنند خود را برای مقابله با دوره های طولانی اینچنینی اقتصاد خود را  تقویت کنند. حداقل برای چند سال باعث می شود که سیاستها و رویکردهای  بیشتر دولت‌ها به سمت داخل کشور متمرکز شود  و آنچه درون مرزهایشان اتفاق می افتد اهمیت بیشتری پیدا کند. 

·         در این دوره ایده خودکفایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولتها منابع بیشتری به ایده خودکفایی اختصاص داده خواهند داد . امنیت و نظارت نقش مهمتری در مناسبات ملی ایفا خواهد کرد

·           در دوره پس از کرونا انجام تعهدات بین المللی (از جمله تغییرات آب و هوایی) برای کشورها و دولتها کمتر اهمیت خواهد داشت . و موضوع  جهانی شدن دیگر کمتر سودمند بنظر خواهد رسید، بنابراین به موضوعات جهانی شدن و ارتباطات بین المللی کمتر توجه خواهد شد و همکاری های بین المللی دچار چالش خواهند شد. و ناسیونالیست ها و ضد جهانی‌گرا ها قدرت بیشتری خواهند گرفت.  

جهانی سازی چین محور به جای آمریکا www.umgroup.ir

·         با توجه به واکنش های ِ بموقع و بجای ِ کشورهایی مثل کره جنوبی و سنگاپور و همینطور چین، بعد از اصلاح اشتباهاتش در مقابل بحران همه‌گیری کرونا ، قدرت را از غرب به سمت شرق جهت خواهد داد. به نظر می رسد در دنیای جدید شرق می تواند قدرت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به غرب داشته باشد . بنابراین تا حدود زیادی رهبری اقتصادی و سیاسی دنیا از تک قطبی بودن به سمت چند قطبی بودن حرکت می کند و این خود یکی از تغییرات عمده در جهان جدید خواهد بود .

·         از سوی دیگر در حالی که چین روابطش با جهان را بهبود می‌بخشد، آمریکا سیاست ضد بین المللی‌تری را اتخاذ کرده است. ایالات متحده به دلیل تنگنای منافع خود و ناتوانی در مقابله با  مساله، به عنوان رهبر بین المللی دیده نخواهد شد و قدرت وی را در سطح جهان  بیشتر تضعیف خواهد شد.

·         در دنیای پس از کرونا دولتهایی قوی‌تر هستند که می‌توانند زودتر بر این بحران غالب شوند. و البته دولتهای زیادی همواره شکست خورده باقی می‌مانند.

·         کاهش فعالیت اقتصادی و افزایش تنش بین کشورها ادامه خواهد  یافت. 

·         سیستم بین المللی نیز به نوبه خود تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت و منجر به بی ثباتی و درگیری گسترده در داخل و در سراسر کشورها خواهد شد. این بحران احتمالاً به وخامت مداوم روابط چین و آمریکا و تضعیف ادغام اروپا کمک خواهد کرد.

·         از این پس باید شاهد تقویت متوسطی از حکمرانی جهانی بهداشت عمومی باشیم.

·         بحران کرونا در مراودات اجتماعی افراد خانواده ها و گروه های اجتماعی تاثیر بسیاری خواهد گذاشت، افراد و اجتماعات برای مراودت خود بیشتر دست به دامان تکنولوژی خواهند شد و بجای حضور فیزیکی، از نرم افزار ها ، شبکه های اجتماعی ، تلفن و موبایل و … بیشتر و بیشتر استفاده خواهد شد .

·         در دنیای جدید میزها و صندلی های کاری و تحصیلی بسیار خالی خواهند ماند و استفاده از شبکه های جهانی بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت .

·         تعریف از شغل بطورکلی تغییرات و دگرگونیهای بسیاری را خواهد داشت . کار در خانه و روشهای جدیدی از کار در منزل بوجود خواهد آمد و همه اینها فرد گرایی و  محدود نگری را بیشترگسترش خواهد داد .

·          در این دوره میانگین مطالعه و استفاده از محصولات فرهنگی افزایش خواهد یافت و به صنایع دستی توجه بیشتری معطوف خواهد شد .

ایران پس از کرونا www.umgroup.ir

 با توجه به رویدادهای سیاسی و اجتماعی سال ۹۸ و  تحریم های کمرشکن و محدودیت های بین المللی که بر اقتصاد ایران  تحمیل شده است و همین طور کسری بسیار بالای بودجه دولت و علاوه بر همه ی اینها ، شیوع و اپیدمی بحران کرونا که در یک نگاه خوشبینانه حداقل تا ۳۱ خراداد ادامه خواهد داشت ، می توان ادعا کرد حداقل ۲۵ درصد اقتصاد سال ۹۹ را تضعیف خواهد نمود . می توان دگرگونیهای فزاینده ای برای اقتصاد ایران پیش بینی نمود و سال ۱۳۹۹ را بعنوان یکی از سالهای بسیار تاریخی و ویژه برای ایران در نظر گرفت.  

        پاشنه آشیل اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ تورم خواهد بود و قیمت ارز و طلا بیشتر تابعی از تورم خواهند بود تا تاثیر گذار.   تورم سال ۱۳۹۹ تمامی اقتصاد ایران را بدنبال خود خواهد کشید و بیشترین تاثیر را بر قدرت خرید خانوار ، قیمت تمام شده محصولات ، و عدم موفقیت واحدهای تولیدی و تجاری و خدماتی خواهد گذاشت . تورمی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد در سال آینده برای کشور قابل پیش بینی است.

·         در سال ۱۳۹۹ رشد تولید ناخالص ملی ایران ، همچنان یک رشد منفی را تجربه خواهد کرد که به نظر نگارنده رشد منفی آن بیش از ۱۰ درصد خواهد بود . که این موارد بهمراه تورم افسارگسیخته ، رکود تورمی را برای اقتصاد در این سال ترسیم می کند .

  • حجم نقدینگی در سال آینده با توجه به کسری بودجه بسیار بالا رقمی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد خواهد داشت ، که تاثیر مستقیمی در تورم خواهد داشت .

·         بزرگترین بازنده اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ بخش خدمات می باشد به نظر می رسد رشد منفی این بخش بیش از ۱۵ درصد خواهد بود که این عامل موجب محدودیت فعالیت بسیاری از واحدها و سازمانهای خدماتی خواهد شد . که این مورد در بخش خدمات عرضه کالا به مصرف کننده نهایی بسیار شدید خواهد بود و در برخی از پیش بینی ها به رقمهایی مانند تعطیلی بیش از ۳۰ درصد کل خرده فروشی اشاره شده است .

 

·         بخش صنعت نیز در این سال حال و روز خوبی نخواهد داشت و در یک نگاه خوشبینانه تجربه سال گذشته را تکرار خواهد کرد و تقریبا یک رشد منفی حدود ۱۰ درصدی را خواهیم داشت

 

·         در این میان بخش کشاورزی بواسطه بارشهای خوب امسال و سال گذشته و همچنین نیاز کمتر به ارز و کشورهای خارجی سال خوبی را تجربه کرده و یکی از برندگان سال ۱۳۹۹ خواهد بود .  بدین ترتیب پیش بینی می شود در  این سال اقتصاد ایران تا حدود زیادی از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و روستایی مهاجرت کرده و وضعیت بهتری را برای شهرهای کوچک و روستاها  که دارای اقتصاد کشاورزی و دامداری هستند ، دیده شود .

 

·         سال آینده سالی است که اقتصاد دنیا بسمت درون زایی حرکت خواهد کرد و سازمانهایی که کمتر به ارز خارجی نیاز داشته باشند و بتوانند انعطاف پذیری بیشتری  با محیط جدید (اقتصاد و محیط پس از کرونا ،  ایجاد دورکاری در سازمان ، استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژیهای دیجیتالی در تولید و بویژه عرضه کالا )داشته باشند رشد قابل توجهی خواهند داشت . به نظر می رسد این انعطاف پذیری بیشتر در سازمانهای کوچک دیده شود . و سازمانهای متوسط و بزرگ بیشتر دچار آسیب خواهند شد .

 

·         سه بخش صنعت که در سال آینده وضعیت مناسبتری را دارند می تواند بخش مواد غذایی ، شوینده ها و بخش سلامت و دارو باشد . که نسبت به سایر بخشهای صنعتی سال بهتری را خواهند داشت .

 

·         در این میان بخش استارت آپ ها و سازمانهای دیجیتالی یک سال رویایی را در پیش رو خواهند داشت .

 

  • قدرت خرید خانوار نسبت به سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و درصد بسیار بالاتری از هزینه خانوار صرف بخش مواد غذایی و مسکن خواهد شد بنابراین به طرز چشم گیری قدرت خانوار برای خرید سایر کالاها کاهش خواهد یافت .

·         در بخش ارز با توجه به تورم و کسری بودجه دولت که مانند سنوات گذشته احتمالا با استقراض از بانک مرکزی جبران می شود پایه پولی کشور در مقابل ارزهای خارجی ارزش خود را بیشتر از دست داده و رشد بیش از ۳۵ درصدی ارزش دلار در برابر ریال را شاهد خواهیم بود .

  • سازمانهای متوسط و بزرگ خصوصی در این سال دچار چالشهای جدی در بخش نقدینگی ، تامین ارز و میزان موجودی کالا خواهند بود و این سه مورد مهمترین بخش مدیریت این بخش از شرکتها در سال ۱۳۹۹ خواهد بود .

 

·          با توجه به رکود جهانی ، توجه بسمت طلا خواهد بود و ارزش طلا در مقابل همه ارزها رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد .

 

·         در سال آینده بورس ایران سال بسیار پر فراز و نشیبی را طی می کند ، اما این بازار فقط به کهن کاران و باتجربه های بازار  بورس سود می دهد و تازه واردن در این بازار زیانهای زیادی را تجربه می کنند .

 

·         سال ۱۳۹۹ سال تغییر رفتار مصرف کننده بصورت بسیار شدیدی خواهد بود بنابراین دنبال کردن این تغییرات رفتاری  برای سازمانها در انتخاب کالا ، برند ، خرید کالا، مصرف کالا و رفتار پس از مصرف بسیارمهم خواهد بود .

توصیه هایی برای کسب و کارها و سازمانها برای گذر از کرونا www.umgroup.ir
توصیه هایی برای کسب و کارها و سازمانها برای گذر از کرونا www.umgroup.ir زنجیره تامین
توصیه هایی برای کسب و کارها و سازمانها برای گذر از کرونا www.umgroup.ir مشتریان
توصیه هایی برای کسب و کارها و سازمانها برای گذر از کرونا www.umgroup.ir مالی
توصیه هایی برای کسب و کارها و سازمانها برای گذر از کرونا www.umgroup.ir کارکنان

همراهان گرامی !
جهت مشاوره با گروه مشاوران چتر برند ایران با ما تماس بگیرید .
تیم ما راهبرهای بسیار خوبی برای گذر از این دوران برای کسب و کارهای شما دارد .
چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق ایمیل ما  info@umgroup.ir  و همچنین لینکدین https://www.linkedin.com/company/umgroup-ir پیام های خود را برای ما دایرکت کنید .

امیدوارم سرفراز باشید